Primary Advertiser

אומרים כי אני אינני אני: גנבו לי את הזהות ברשת - מה עושים?

בשיתוף כלל ביטוח ופיננסים

22.12.2020 / 8:00

אחת הסכנות הדיגיטליות הבולטות היא גניבת זהויות, שעלולה להוביל לשימוש במידע האישי ובכסף שלכם, בניגוד לרצונכם. איך תדעו שנפלתם קורבן, למי עליכם לפנות במהרה וכיצד נמנעים ממקרה דומה בעתיד? מדריך מקוצר שפשוט חובה לקרוא

האקרית פורצת לרשת. ShutterStock
גנבו לי את הזהות - מה עושים?/ShutterStock

ייתכן מאוד שגם אתם קיבלתם לאחרונה הודעה משונה ממישהו שאתם מכירים. משהו בסגנון "נתקעתי בחו"ל בלי כסף ואני זקוק ממך לעזרה דחופה". כמובן שאנחנו אנשים טובים ורוצים לסייע למישהו במצוקה, בטח אם הוא קרוב אלינו, אלא שאז לפתע מגיעה מאותו אדם הודעה נוספת. משהו כמו: "לא אני שלחתי את ההודעה הקודמת. אל תענו עליה".

כאן כבר צריכות להידלק כל הנורות האדומות שלכם, ועליכם להבין כי הזהות הדיגיטלית של אותו מכר או קרוב נגנבה וכעת הגנב מנסה להגיע גם אליכם. גניבת פרטים ברשת היא תופעה נפוצה וסכנה דיגיטלית בולטת ולכן חשוב שתדעו את התשובות לשאלות הבאות: איך מזהים את הגניבה, למי עלינו לדווח עליה וכיצד נמנעים ממקרה חוזר בעתיד.

איך אני יודע שגנבו לי את הזהות?

גניבת זהות ברשת די דומה לפישינג, אולם בעוד שמטרת הפישינג היא לאגור מידע, אלו שגונבים את הזהות שלכם מבקשים להתחזות אליכם. למה? כדי שיוכלו ליצור קשר עם אנשים קרובים אליכם ולפתות אותם להעברת כספים ומידע או כדי שיוכלו לבצע עסקאות כספיות בשמכם ולהרוויח מכך.

דרך פשוטה לדעת שגנבו את זהותכם היא אם מישהו שאתם מכירים פונה אליכם ושואל בנוגע להודעה משונה שקיבל מכם. אפשרות אחרת היא כאשר אנו מגלים בכרטיס האשראי שלנו חיוב לקנייה שלא אנחנו ביצענו, או כאשר מתקשרים אלינו בנוגע לרכישה גדולה ש"אנחנו" מבקשים לעשות לפתע.

גניבת זהות. ShutterStock
פתאום תגלו שימוש בכרטיס האשראי שלכם, שלא אתם ביצעתם/ShutterStock

אם גנבו לי את הזהות - למי אני פונה?

מרגע שמישהו החל להשתלט על הזהות שלכם, הוא ייצמד למחשב או לטלפון שלכם בעזרת תוכנה חיצונית ויתחיל לדלות מידע אישי ויקר ערך. אם התגובה מכיוונכם תהיה מספיק מהירה ומוצלחת, ייתכן שתוכלו להשאיר את הבעיה הזו מאחוריכם ללא נזק משמעותי. הנה כמה דברים שחשוב לעשות:

* פנו מיד למשטרה, הגישו תלונה והציגו את כל המידע והמסמכים שיכולים להעיד על גניבת הזהות והפרטים שלכם. למשטרה יש זרוע בשם "היחידה הארצית לחקירות הונאה", הנועדה למקרים מסוג זה.

* עם טופס התלונה מהמשטרה, פנו גם לבנק שלכם ולחברת האשראי בה אתם משתמשים ובקשו מיידית להקפיא את הכרטיס ולשים לב לפעולות חריגות.

* הודיעו גם לכל החברות השונות בהן אתם כבר רואים שנעשה שימוש כלשהו בפרטים האישיים או בכסף שלכם.

* היכנסו לאימייל, לחשבונות שלכם ברשתות החברתיות השונות ולכל מקום אחר שתוכלו לחשוב עליו והחליפו במהרה את כל הסיסמאות.

* צרו קשר עם חברת הביטוח ובטחו את עצמכם. FAMILY CYBER, ביטוח סייבר ללקוחות פרטיים להגנה מסכנות הדיגיטל - פוליסה חדשה של כלל ביטוח ופיננסים להגנה על בני המשפחה בפעילות הרשת הדיגיטלית, מציעה לכם מוקד שירות 24/7 וכיסוי רחב הכולל ייעוץ של מומחי סייבר להסרת תוכן פוגעני, החזר עבור ייעוץ פסיכולוגי ו/או פסיכיאטרי, ייעוץ משפטי ועוד .

איך נמנעים ממקרה דומה בעתיד?

את הזהות הדיגיטלית ניתן לגנוב בשלל דרכים: אם פתחתם אימייל ממקור לא ידוע, לחצתם על פרסומת כלשהי, השתכנעתם להוריד תוכנה, נכנסתם לאתר מפוקפק או אפילו סתם עניתם למתחזה.

עליכם להיות ערים לפעולות לא שגרתיות שנעשות בשמכם או בסביבה הדיגיטלית שלכם - כך תוכלו לעלות מוקדם על מצב של גניבת זהות ולהתחיל לטפל בבעיה.

בשיתוף כלל ביטוח ופיננסים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully