Primary Advertiser

מסוכן שם בחוץ: מהם האיומים הגדולים ביותר בעולם הדיגיטלי?

בשיתוף כלל ביטוח ופיננסים

13.1.2021 / 8:00

על חלקם אנו שומעים מדי יום, אחרים פחות מוכרים לנו (אבל לא פחות מטרידים). כל מי שחי חיי אונליין חשוף ללא מעט סכנות - הנה הבולטות שבהן, הדרכים להישמר מהן והתשובה לשאלה הגדולה: מה עושים אם הותקפתי?

ילד עצוב בפינה סובל מבריונות ברשת. ShutterStock
מה עושים במקרה של בריונות ברשת?/ShutterStock

האינטרנט שינה את חיינו במאה ה-21, בעיקר לטובה. נוצרה לנו גישה נוחה להררי מידע וקשר יומיומי עם העולם כולו, למטרות עסקים או הנאה. לעולם הדיגיטלי יש שלל מעלות, אבל הוא כמובן כולל בתוכו גם סכנות, מהן יש להישמר ולהיזהר. את חלקן אתם בוודאי מכירים היטב, בעוד שאחרות נשמעות כמו מונח מוכר, אבל אתם לא ממש בטוחים מה הכוונה. אז מהן הסכנות הדיגיטליות הגדולות ביותר בעולם כיום, ומדוע עלינו להיות ערים אליהן?

בריונות והטרדות ברשת

על פי מחקרים, בריונות ברשת (Cyberbullying) והטרדות ברשת (Cyberharassment) הן תופעות שכמעט חצי מאיתנו חווים, מה שהופך אותן לסכנה הנפוצה ביותר בדיגיטל, כזו שתוקפת בדרכים רבות, עד שלעיתים אנחנו כלל לא מרגישים אותה בתחילה. אך השורה התחתונה זהה: ההשלכות לבריונות, הטרדה או השמצה ("שיימינג") כלפינו ברשת עלולות לפגוע, ברמה הפיזית, המשפטית, הנפשית או הפסיכולוגית ולכן יש צורך במודעות. אם הותקפתם - דעו שאתם יכולים לפנות לעזרה ולאנשי מקצוע שיסייעו לכם להתמודד.

מתקפת סייבר

מתקפות סייבר הופכות לנפוצות בשנים האחרונות וכמעט שאין כיום חברה גדולה או משרד ממשלתי שלא מתמודדים עמן, אך זה עלול לקרות גם לאדם פרטי וכדאי לדעת איך להימנע ממצב כזה ומה לעשות במקרה שהותקפתם.

חלק גדול ממתקפות הסייבר מנסות להשתלט על הנכסים הדיגיטליים ולדרוש מהמותקף כופר (Ransomware) על מנת "לשחרר" אותם ולהשיב אותם לבעלים המקורי שלהם. המתקפות עשויות להתחיל אם נכנסתם ללינק זדוני או פתחתם אימייל ממקור לא ידוע, אז נסו להימנע מכך וגבו את המידע שלכם, כדי שלא תהיו חייבים לשלם על מנת לשחזר אותו. אפשרות נוספת היא כמובן לפנות למומחה שיבצע עבורכם פעולות שחזור של מידע חיוני.

איום הסייבר בתחבורה. ShutterStock, ShutterStock
מתקפת סייבר עלולה להפוך לאכזרית במיוחד/ShutterStock, ShutterStock

הונאות וגניבה

"שלום יקר. אני הנסיך ___ מניגריה ויש לי סכום גבוה אותו ארצה להוריש לך". כולנו קיבלנו מתישהו אימייל כזה, שמנסה לפתות אותנו עם סיפור מרגש ולגרום לנו להעביר כספים, תוך הבטחה שנקבל בתמורה סכום עתק. רובנו אולי יודעים לזהות די בקלות את התרמית הקלאסית הזו (עדיין יש מי שנופל בפח), אבל בדיגיטל קיימות שלל הונאות אחרות, מתוחכמות הרבה יותר, כולל אתרי "קניות" שמחייבים אותנו על מוצר שלעולם לא מגיע אלינו.

יש להיזהר גם מגניבת פרטי האשראי שלנו, שכן אנו עלולים לגלות לפתע חיובי עתק, ואז ניאלץ לרדוף אחרי הכסף ולשכנע שלא אנו ביצענו את הרכישה. מה עושים? בודקים היטב אם האתר ממנו אנו רוצים לבצע רכישה אמין, והאם הרכישה מאובטחת. ולא עונים אף פעם לנסיך ניגרי.

פישינג

מטרת התוקף במקרה זה היא "לדוג" מידע דרך התחזות ולגנוב סיסמאות, כסף וכו'. פישינג עלול להוביל גם למתקפת סייבר מלאה, אחרי שהתוקף מחזיק במידע שלכם ואתם עלולים להיתקל בו דווקא באתרים ענקיים, כמו הרשתות החברתיות המובילות (תקבלו הודעה ממישהו שיראה לכם בדיוק כמו אדם שאתם מכירים) או באתרי מכירות, בהם משאירים פרטי אמצעי תשלום. אתם אפילו יכולים לקבל "התראה" שנראית כאילו הגיעה מנטפליקס ומבקשת מכם לעדכן את פרטי כרטיס האשראי שלכם במהרה, לפני שהחשבון ייסגר.

על פי הערכות ה-FBI, ב-2019 נדלו מאמריקאים 57 מיליון דולר דרך פישינג. כיצד נזהרים? לא מעבירים מידע אונליין למי שאנו לא בטוחים בו לחלוטין, ומוודאים שאתרים בהם אנו מבצעים רכישות הם אכן אמינים.

חשיפת פרטים אישיים

גם אם אנחנו אוהבים "להיחשף" ברשת ולהציג את עצמנו לעולם, כמעט כולנו נעדיף לשמור על דברים מסוימים כפרטיים. לכן, קיימת סכנה דיגיטלית במסגרתה מישהו מנסה לפרוץ אלינו במטרה למצוא את המידע הזה ולשתף אותו, כדי לפגוע במוניטין שלנו, למשל.

לעיתים, אותם האקרים פורצים לחברות גדולות, עם מאגרי ענק של מידע אישי אותו הם מאיימים לפרסם. כדי למנוע אי נעימות כזו, רצוי שנחליף סיסמאות מדי פעם ונוודא למי אנו מוסרים מידע על עצמנו ועד כמה המידע הזה רגיש. במקרה שנפלתם קורבן למתקפה, ישנם מומחי סייבר שיודעים לעזור לכם להסיר תוכן ולחקור מי חשף אתכם, ואתם גם יכולים לפנות לייעוץ משפטי ו/או פסיכולוגי במידת הצורך.

כפי שאתם רואים, לא חסרות סכנות בדיגיטל ומה שהוצג כאן הוא רק קצה המזלג. הסכנות הללו עלולות לפגוע בכל אחד מאיתנו, גם באלו המרגישים בטוחים יותר. לכן, אתם צריכים לדעת שיש לכם דרך להתגונן. איך עושים זאת? הצטרפו ל-FAMILY CYBER, מוצר ביטוח ללקוחות פרטיים להגנה מפני סכנות הדיגיטל. פוליסה חדשה של כלל ביטוח ופיננסים להגנה על בני המשפחה בפעילות הרשת הדיגיטלית. במקרים של תקיפה ברשת, חוסר האונים הוא גדול ואין לנו את הכלים והיכולת להתמודד עם המצב. נדרש גורם מקצועי שיידע לנהל עבורנו את האירוע כדי שאתם והאהובים עליכם תחושו בטוחים ותדעו שיש מי ששומר עליכם.

בשיתוף כלל ביטוח ופיננסים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully