Primary Advertiser

שיימינג ובריונות ברשת: כל העובדות שלא הכרתם

בשיתוף כלל ביטוח ופיננסים

12.1.2021 / 8:04

עד כמה גדולה התופעות הנובעות מסכנות הפעילות ברשת, מי הנפגעים המרכזיים, מה עובר עליהם וכיצד נוכל להגן על עצמנו מפני כל זה? הנה הכתבה שאתם פשוט חייבים לקרוא, כולל האישה שזכתה ב-11.3 מיליון דולר מתביעה שהגישה

ילדה סובלת משיימינג ברשת. ShutterStock
תופעה רחבת ממדים. ילדה סובלת משיימינג/ShutterStock

שיימינג ברשת. כולנו שמענו על זה. לפעמים קוראים לו השמצה, לפעמים בריונות אונליין, אבל השורה התחתונה זהה - ככל שהגישה הדיגיטלית הולכת וגדלה בעולם המודרני, כך גם תופעת השיימינג צומחת.

תחילה, רבים נותרו חסרי אונים מול התופעה ולא תמיד ידעו אילו זכויות יש להם במקרה בו הם מותקפים. אט אט, הבנו שלא רק שהזכויות קיימות וניתן לדרוש הסרה ולקבל פיצויים על תוכן פוגעני, אלא אפילו יש מי שיזדקקו לסיוע וייעוץ, משפטי, רפואי או פסיכולוגי לאחר שהותקפו, כך שיש צורך גם במערך תמיכה.

אבל עד כמה התופעה באמת רווחת? הנה כמה מספרים וסיפורים:

* על פי Google Trends, המונח "בריונות ברשת" כמעט שאינו הופיע בחיפושים עד לשנת 2004, אולם מאז נמצא בעלייה מתמדת. שיאי החיפושים היו ב-2014 ו-2018.

* אחד המקרים הזכורים ביותר בתחום היה הפריצה ביולי 2015 לאתר אשלי מדיסון, אתר היכרויות לאנשים נשואים או כאלה המצויים במערכת יחסים מחייבת ומעוניינים ברומן מהצד. מוסרי או לא תחליטו אתם, בשורה התחתונה הצליחו האקרים להעתיק את כל נתוני הלקוחות ולחשוף אותם ברשת. מעבר למאבק בין ראשי האתר להאקרים, יש מי שסבלו משיימינג בגין פרסום שמותיהם בנושא כה רגיש.

* על פי מחקר של PEW מ-2017, לא פחות מ-41 אחוזים מהנשאלים העידו כי סבלו מהטרדה כלשהי ברשת. השיימינג כלל שמות גנאי והטרדות חוזרות, והגיע עד איומים פיזיים או הטרדות מיניות.

* באותו מחקר, 70 אחוז מהנשים טענו כי שיימינג ובריונות אונליין הן בעיות חמורות, זאת לעומת 54 אחוזים מהגברים "בלבד". למה? אולי כי הטרדות מהן סובלות נשים, כמו שיימינג על מבנה גופן או קבלת תמונות שהן אינן חפצות בהן, שכיחות הרבה יותר ומדורגות כחמורות משמעותית מבריונות כלפי רוב הגברים.

* הידעתם? למעלה מחצי מכמות האנשים שחווים שיימינג או בריונות ברשת כלל לא יודעים מי ניצב מאחורי הדברים. בנוסף, כמות מדהימה של 69 אחוזים מהאנשים הודו שהם התנהגו בבריונות ברשת כלפי מישהו אחר.

אישה צעירה מול מחשב. ShutterStock
מסתבר שיש הבדלים משמעותיים בנושא בין גברים לנשים/ShutterStock

* בכתבה שפורסמה ב-CompariTECH נכתב כי מבין כל מקרי הבריונות שדווחו על ידי הורים, למעלה מ-50 אחוזים התרחשו אונליין: ברשתות חברתיות ואפליקציות (19 אחוז מהמקרים), הודעות טקסט, משחקי וידיאו או אימיילים.

* איפה מתרחשת רוב הבריונות ברשת? לפי סקר של Ditch the Label, ה"מנצחת" היא אינסטגרם, שם 42 אחוז מהמשתמשים חווים בריונות מצד אחרים. אחריה: פייסבוק (37 אחוז), וואטסאפ (12) וטוויטר (9).

* על פי כתבות בניו יורק טיימס ובאינסיידר, הקורונה, שפינתה לרבים מאיתנו זמן רב בחיי היומיום, גרמה לעלייה משמעותית בכמות מקרי השיימינג והבריונות ברשת. בטיימס אף כינו זאת "המגפה העולמית של השיימינג".

* סימני השיימינג עלולים להישאר עם הנפגעים זמן רב. למשל סו שייף, שסיפרה שהיא "עדיין מתכווצת במבוכה כשאני כותבת את השם שלי בגוגל". ב-2003 שייף ניהלה ארגון שהתמחה בסיוע להורים עם ילדים שלא מצאו את עצמם במסגרות החינוכיות. אימא אחת, שככל הנראה לא הייתה מרוצה מהשירות, פרסמה ברשת טענות לפיהן שייף רמאית, שקרנית ומנצלת ואפילו חוטפת ילדים. בתביעה שהגישה, שייף זכתה בלא פחות מ-11.3 מיליון דולר ועשתה מהפכה בהבנת עוצמת התופעה. היא פרסמה על כך ספר מאלף בשם "פצצת גוגל" וכיום מקדמת את נושא ההגנה מפני שיימינג ובריונות ברשת בקרב צעירים.

תופעות כמו שיימינג או בריונות ברשת עלולות לפגוע בכל אחת ואחד וצריך לדעת להתגונן מהסכנות הקיימות בעולם הדיגיטלי. איך עושים זאת? הצטרפו ל-FAMILY CYBER, מוצר ביטוח ללקוחות פרטיים להגנה מסכנות הדיגיטל - פוליסה חדשה של כלל ביטוח ופיננסים להגנה על בני המשפחה בפעילות הרשת הדיגיטלית. במקרים של שיימינג ותקיפה ברשת, חוסר האונים הוא גדול ואין לנו את הכלים והיכולת להתמודד עם המצב. נדרש גורם מקצועי שיידע לנהל עבורנו את האירוע ויטפל בתוכן הפוגעני, כדי שאתם והאהובים עליכם תחושו בטוחים ותדעו שיש מי ששומר עליכם.

בשיתוף כלל ביטוח ופיננסים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully